Zwei Antik Segler

Bouwverslag van de HAST (en gedeeltelijk Strolch) overgenomen van Modelbouwforum.nl

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Volgende

Ariel
 
Ariel's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper
Als de vlucht van het filmpje inderdaad de allereerste vlucht was, zonder voorafgaande trimvluchtjes, heb je een enorme prestatie gerealiseerd. Zo goed vliegen tijdens de eerste vlucht is fantastisch.
Nee, geen trimvluchtjes vooraf.
Het zwaartepunt klopte perfect. Ik moest alleen het richtingsroer wat naar rechts trimmen.
Eerlijk gezegd was ik zelf ook verrast dat het zo goed ging.

Johannes
Henri Kaper
 
Henri Kaper's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868

Johannes, had deze link met mooie foto's naar mij gestuurd, alleen naar mij, maar omdat ik zo aardig ben mogen jullie er ook even van genieten: AMD 2012 HORST WINKLER TREFFEN WASSERKUPPE
Henri Kaper
 
Henri Kaper's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
Na endlich! Es geht weiter mit der Zweiten Antik Segler.

Er is ook wel wat gebeurd ondertussen: reorganisatie op m'n werk, werkeloos en een nieuwe baan.

Ik moest eerst even het hele draadje doorlezen om te weten waar ik ook alweer mee bezig was ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Kaper
Aluminium buis op staartvlak-rondingen ... ik vind het een beetje raar dat de houten voorlijst 2 mm dik is en de aluminium achterlijst/ronding 3. Ik heb 2 mm aluminium buis gekocht en stop daar 1,2 mm glasvezel stok in voor versterking (weegt nog minder ook).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King
Je kan ook losse koolstofdraden nemen, deze met 24u epoxy doordrenken, en dan dubbelgevouwen om een trekdraadje heen het aluminium buisje intrekken, door de 24u epoxy heb je evengoed nog mooi de tijd om het buisje in model te buigen.
En dat heb ik zojuist gedaan. Carbon vezel en dunne 24u epoxy besteld. De tekening van het kielvlak uitgeprint, op 2 mm dik karton geplakt en een malletje gemaakt. Aluminium buis van 2 mm, vissnoer om de carbon erdoor te trekken, latex handschoenen. Eerst geprobeerd hoe dik de carbon streng kon zijn ... drie keer zo dik als ik dacht.


En er toen een tijdje tegenaan zitten hikken, want het zou vast wel een problematisch klusje worden. Dus niet! Het ging juist heel makkelijk.

Vissnoer vast door de buis. Met dun satestokje eerst wat epoxy in het buisje gegoten. Carbon streng goed doordrenkt met epoxy en trekken maar! Er kwam eerst epoxy uit het andere einde, toen de carbon, dus dat ging goed. Vervolgens de beide einden van het buisje met een tang afgeknipt en daarmee dicht geknepen. En toen had ik een buisje met een carbon/epoxy kern, waar niets meer uitdroop. Even schoon gemaakt met alcohol. Buisje aan één kant vast getaped op de mal en er omheen gebogen. Het ligt nu tussen twee vlakke platen met bakstenen er op om het vlak te houden.


Morgenavond verder. Nu alles er toch ligt doe ik de rondingen voor stabilo en vleugel ook maar meteen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King
... het in model buigen kan je misschien ook al van te voren doen.
Dat heb ik niet gedaan en had ook geen goed idee geweest.

Dat carbon vezel is wel super licht trouwens. Ik liet wat vezels die los kwamen van de streng, boven de prullenbak vallen en het zweefde naar beneden alsof het spinrag was.
Ariel
 
Ariel's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892

Henri, de alu buis heb je perfect in de juiste vorm gekregen!

Heb je voor het buigen van de buis hulpmiddelen gebruikt?

Johannes
Henri Kaper
 
Henri Kaper's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868

Gewoon met m'n vingers. Een buisje van 2 mm stelt niets voor.

De truuk van buizen buigen is trouwens dat je er iets in moet doen om knikken te voorkomen: staalkabel, zand, ... In mijn geval had ik het carbon.
Thieu
 
Lid sinds: 6 januari 2008
Locatie: Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl
Berichten: 741

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Kaper
Het leek of het bevochtigde hout de lijm beter accepteerde/ontving. Zou dat kunnen qua theorie? Misschien dat er iets van weerstand is tussen droog hout en natte lijm, die wel overwonnen wordt door het laten inwerken van de lijm, maar met het bevochtigen sla je die stap als het ware over.

Nogmaals: oppervlakkig nat maken én droog deppen.
Deze draad herontdekt en ben nu op pagina 11. Met het kl*** weer van vandaag (in mijn vakantie) verheug ik me op de volgende pagina's

Toch ff reageren op de theorie van Henri hierboven. Het lijkt mij te maken te hebben met de oppervlaktespanning van het water. Vergelijkbaar met een regenbuitje op kurkdroge grond, waarbij de druppels gewoon van hogere stukjes "afrollen". Door het hout te bevochtigen doorbreek je deze oppervlaktespanning waardoor het onderliggende hout het vocht (en lijm) beter opneemt.

Zo, nu weer terug naar blz 11
__________________
Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht...
Henri Kaper
 
Henri Kaper's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868

Thieu, dat is een mooie en plausibele verklaring voor wat ik ervaarde.
Thieu
 
Lid sinds: 6 januari 2008
Locatie: Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl
Berichten: 741

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Kaper
Wat een verhalen brengt dit draadje naar boven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren
Kleinst verkrijgbare verfrollertje?

Dat is niet authentiek, Ron. Maar wel een goed idee!
En alweer op blz 28 -
Het kleinste verfrollertje is hier te koop:
Het blauwe mini patent verfrollertje!
__________________
Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht...
Ariel
 
Ariel's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
Lierstart

Toen ik had besloten de HAST te bouwen was ik me ervan bewust dat in het Nederlandse polderlandschap dicht bij de kust niet veel dagen in het jaar vliegbaar zijn voor de HAST.

Maar vandaag heb ik het gewaagd.

We hadden de ACK zweefwedstrijd in Egmond.
De wind was noordelijk en in de ochtend nog niet zo heftig. Dus voor mij een kans om de HAST in de wedstrijd te testen.
De lierstart was gevaarlijk vanwege de stevige wind en de turbulenties.
Gelukkig ging het goed. Wim, mijn helper heeft de HAST uiterst voorzichtig op hoogte gebracht.
Een grote starthoogte zat er niet in omdat wij geen vleugelbreuk wilden riskeren.
Het was indrukwekend te zien hoe de vleugels tijdens de lierstart door turbulenties heen en weer gezwiept werden.

's middags was de wind nog sterker geworden en heb daarom de wedstrijd verder vervolgt met de Surprois.
Dat was een wijs besluit.

Zo kon ik de HAST zonder brokken weer mee naar huis nemen.

Nu ik onder deze weersomstandigheden met de HAST heb gevlogen neemt mijn enthousiasme verder toe.
Hij kan meer dan wat ik verwacht had!

Vandaag eindigde ik in de wedstrijd als vierde.










Johannes
Terence
 
Terence's schermafbeelding
 
Lid sinds: 17 januari 2011
Locatie: Ermelo
Leeftijd: 53
Berichten: 700

[QUOTE=Ariel;2732465]Toen ik had besloten de HAST te bouwen was ik me ervan bewust dat in het Nederlandse polderlandschap dicht bij de kust niet veel dagen in het jaar vliegbaar zijn voor de HAST.

Maar vandaag heb ik het gewaagd.



Daar zal je hart wel iets sneller van zijn gaan slaan denk ik.
Mooi dat hij ook dit kan doorstaan, blijkt wel hoe sterk hij is zoals jij hem gebouwd hebt, de ontwerper heeft hier vroeger volgens mij geen rekening meegehouden.

Wel aparte beelden in de polder maar ook uniek


Ik hoop hem snel eens te zien vliegen

groet

Terence
Ariel
 
Ariel's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Terence

Daar zal je hart wel iets sneller van zijn gaan slaan denk ik.
Eerlijk gezegd twijfelde ik wel of het verstandig was om een lierstart te maken onder deze omstandigheden.
Zeker ook omdat mij werd afgeraden om ermee te vliegen.

Maar eigenwijs hoe ik ben wou ik het weten waar de grenzen liggen.

Ik heb al eerder in dit draadje geschreven over dat er diverse vlieg incidenten waren met de HAST. Graag wou ik weten wat er allemaal is gebeurd, maar kreeg nooit antwoord op mijn vragen.

Pas bij het AMD Jahrestreffen in Duitsland kwam ik in gesprek met een modelvlieger die mij kon vertellen wat er is gebeurd.

Deze Duitse modelvlieger was verbaast dat ik met de HAST aan het vliegen was omdat er best wel veel wind stond.
Hij keek direct naar de romp vleugelovergang en vroeg mij of ik deze versterkt had.
Inderdaad, deze had ik versterkt maar kan je zo niet zien.
Dus nu werd mij duidelijk dat de vleugel rompovergang het zwakke punt is in deze constructie.

Interessant vond ik het verhaal van een modelvlieger die na twee crashes zijn HAST met koolstof rovings ging versterken. Maar dat was ook geen succes bleek achteraf.
De koolstof versterkingen bleven heel maar de volledige vleugelophanging werd uit de romp gescheurd.
De oorzaak was uiteraard flutter die zijn vernietigende werk deed.

Voor mij is het nu duidelijk dat je met de HAST niet te snel mag vliegen.

Johannes
Henri Kaper
 
Henri Kaper's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868

Misschien moet je een Clipped Wing Hast maken.
Ariel
 
Ariel's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Kaper
Misschien moet je een Clipped Wing Hast maken.
Dat heb ik al geprobeerd maar bleek geen succes te zijn!

Tijdens het AMD Jahrestreffen werd de HAST gesleept door een sleepvliegtuig wat zwevers tot 15 kg kon slepen. Dat ging perfect en zonder problemen.

Na dit Jahrestreffen wilde ik ook bij onze vliegvereniging met de HAST sleepvluchten maken.
Eerst met de Funcub wat sleepvluchten gemaakt en dat ging super.
Daarna toch maar met de Yakovlev een sleepvlucht geprobeerd.

Het ging allemaal erg snel. De HAST was nog geen twee seconden uit mijn hand en de vleugels begonnen te flutteren.
Één tel later dwarrelden de twee vleugels naar benden. Direct daarna had ik de sleeplijn losgekoppeld en kon nog net op ons vliegveld keurig landen.

De onderdelen werden door een clublid opgehaald en bij mij gebracht. Hij vond het een bizarre gebeurtenis.

Gauw weer de vleugels op de tongen geschoven en even gecontroleerd of het toestel technisch in orde is.

Niets aan de hand, meteen de volgende sleepvlucht gemaakt maar deze keer weer met de Funcub en dat ging weer super!

Johannes
iTuur
 
iTuur's schermafbeelding
 
Lid sinds: 15 oktober 2009
Locatie: Rhoon
Leeftijd: 39
Berichten: 468

Citaat:
Één tel later dwarrelden de twee vleugels naar benden. Direct daarna had ik de sleeplijn losgekoppeld en kon nog net op ons vliegveld keurig landen.
Zonder vleugels? Ik heb respect voor je bouwkunsten, maar begin nu ook erg respect te krijgen voor je vliegkunsten!

grt,
Arthur
__________________
Eagles may soar, but weasels never get sucked into jet air intakes.www.Flying-rcmodels.com
TheNorb
 
TheNorb's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 augustus 2010
Locatie: Borne
Leeftijd: 44
Berichten: 241
Huh?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariel
...het ging allemaal erg snel. De HAST was nog geen twee seconden uit mijn hand en de vleugels begonnen te flutteren. Één tel later dwarrelden de twee vleugels naar benden....
Huh?

Zeg je nou dat jouw Hast zonder vleugels naar beneden kwam ?

Uiteindelijk zonder schade ???

Gods hand?

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Volgende