Bouwverslag van de HAST (en gedeeltelijk Strolch) overgenomen van Modelbouwforum.nl
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Volgende
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
|
Lid sinds: 13 april 2008
Locatie: Gorredijk. FRL
Leeftijd: 46
Berichten: 2.082
|
Citaat:
Vroeg me even af hoe je tekst en swooshes gaat aanbrengen, maar vooral de tekst. Sjablonen? Wat ik nog wel eens gedaan heb, in dit geval om tekst op een muur te krijgen, is een beamer gebruiken. Goed opstellen en met potlood de tekst overgetekend, daarna verven. Ging erg gemakkelijk. Succes met de afbouw, het is Hast zover dat ze kan vliegen! Groet, Jacob |
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Ik maak A4 bestandjes voor Johannes. Als hij die dan op stevig papier uitprint, de letter eruit knipt en als sjabloon over de vleugel legt, kan hij het zo met krijtje of potlood aftekenen, toch? En dan met de hand inkleuren/schilderen = authentiek.
|
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Ik heb 2 mm alu buis gekocht. Het is een teer buisje, dus die glasvezelstok kern is echt wel nodig, maar de dikte die erin past had de vliegerwinkel niet op voorraad.
Ik probeer morgen 2 mm pitriet te kopen en anders 1,5 mm lasdraad. |
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
Voor lasdraad zou ik niet kiezen i.v.m. gewicht. Johannes |
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Ik vraag me trouwens af ... die glasvezelstok is wel te buigen, maar het wil wel terug en dat gaat dat alu buisje waarschijnlijk niet tegen houden.
Pitriet lijkt me nu het beste idee, ook makkelijker. Lasdraad is inderdaad ruim twee keer zwaarder als de 3 mm alu buis. |
Lid sinds: 15 september 2011
Locatie: Stedebroec
Leeftijd: 56
Berichten: 20
|
Hoi Henry Je kan ook losse koolstofdraden nemen, deze met 24u epoxy doordrenken, en dan dubbelgevouwen om een trekdraadje heen het aluminium buisje intrekken, door de 24u epoxy heb je evengoed nog mooi de tijd om het buisje in model te buigen, het in model buigen kan je misschien ook al van te voren doen. Dit idee heb ik eens gezien van Piet van Paassen die op deze wijze een op maat gemaakte koolstofpen van 14mm in een electrapijp had gemaakt voor zijn zwever succes groeten Nico |
Lid sinds: 15 september 2011
Locatie: Stedebroec
Leeftijd: 56
Berichten: 20
|
|
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
|
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Videobeelden van zowel de HAST op 3.22 sec., als de Strolch op 4.27 sec.
|
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
HAST
Inmiddels heb ik enige ervaring opgedaan met het bespannen van het pendelroer en de romp. Dit komt nu goed van pas want het bespannen van de vleugels moet goed gebeuren. Het snijden van het vlies met het rolmes gaat buitengewoon goed en snel. Door de dubbele knik in de vleugel moet de bekleding in zes stukken worden geknipt. Eerst het middenstuk van onderkant vleugel bekleden. Het vlies is ruim gesneden over neus- en achterlijst. Dit werkt erg prettig. Het verbaast mij telkens weer hoe mooi het vlies zich vastzuigt op de ondergrond. Met een scherp mes het restmateriaal van de achterlijst verwijderen. Dit gaat natuurlijk erg makkelijk omdat de lijst werkt als een liniaal. Met een balsahout achterlijst zou dat al een stuk moeilijker worden. Bij de neuslijst is het al wat moeilijker omdat er nog extra materiaal moet blijven staan wat dan over de neuslijst wordt geplakt. Maar met wat beleid is dat geen probleem. Mijn vinger gebruik ik als aanslag en glijd ermee langs de neuslijst. De overlap wordt nu op de neuslijst vastgeplakt. Voor het aanbrengen van de bespanning op de bovenkant is het noodzakelijk dat de contactvlakken voorzien zijn van kleeflak. Omdat het vlies van de vleugel onderkant over de neuslijst is geplakt mis ik nu de kleeflaag voor de bovenkant bespanning. Dus neuslijst even insmeren met kleeflak. Johannes Laatst gewijzigd door Ariel; 4 april 2012 om 23:37 Reden: correctie |
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Kleeflak is dat porienvuller Uhu Hart mengsel?
|
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
|
Lid sinds: 13 april 2008
Locatie: Gorredijk. FRL
Leeftijd: 46
Berichten: 2.082
|
Gewoon even nieuwsgierig Johannes, die foto's die we zien, zijn dat 'live' gemaakte foto's terwijl je aan het werk bent. Of zet je ze echt in scene zodat er van die fantastische reportages ontstaan? Wie maakt de foto's eigenlijk?
Zelfs dit bouwdraadje heeft een kwaliteitsnivo wat een een voorbeeld is voor vele anderen (inclusief mijzelf)... Groet, Jacob |
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
Ja dit zijn 'live' foto's. Mijn camera staat op een statief en werkt met een timer. Deze timer maakt een geluid zodat ik weet wanneer een foto wordt gemaakt, dan moet ik wel even in de beweging stoppen i.v.m. vrij lange belichtingstijd. Ook heb ik veel ruimte om mijn werktafel zodat het statief snel op een andere plek gezet kan worden als het nodig is. Niet iedereen heeft zo een ruime hobbykamer. Ja, wat is kwaliteit? De modelbouwer kan de meeste waarde behalen uit de kwaliteit van het idee. Johannes |
Lid sinds: 4 december 2009
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 65
Berichten: 507
|
|
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
Ik snij gewoon op het tafelblad, geen snij ondergrond. Volgens mij hoeft dat ook niet omdat het rolmes geen afdruk achterlaat. Op de houder zit een hendel daarmee kan je de mes aandrukkracht op soft of hard instellen. Voor het dunne vlies gebruik ik stand soft. De standtijd van het mes is behoorlijk hoog, dat moet ook wel want je mag ook aramidevezels me snijden. Johannes |
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
HAST Lastig is de overgang bij de vleugelknik. Het vlies moet goed vastzitten op een ielige rib. Met een overlap van ca. 3 mm zit het nu goed vast aan de zijkant van de rib. Voor de volgende lap vlies moet nu ook daar kleeflak worden aangebracht. Deze lak mag alleen op de smalle rib aangebracht worden. Dat is belangrijk omdat het vlies later met hitte op spanning wordt gebracht. Zit er een laag lak op een gedeelde van het ribbenveld dan krijg je plooien in de vorm van kraaienpoten. Het volgende stuk vlies wordt met een kartelschaar bewerkt om een sterke verbinding te verkrijgen. Dit is spielerei, hoeft echt niet. Maar het ziet er wel goed uit. De onderkant is nu bekleed en de randen worden nu zorgvuldig ingesmeerd met kleeflak. Morgen is de bovenkant aan de beurt. Henri heeft mij het PDF bestand van zijn HAST ontwerp gestuurd en ik kon het niet laten om alvast een proefplot te maken.
Perfect, Henri! De afmetingen kloppen! Bedankt! Johannes
|
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
HAST De rechter vleugel is nu volledig bespannen. Op zich ging dat goed maar over het knippen van de kartelrand ben ik niet tevreden. Het moeilijke was om met de kartelschaar in een rechte lijn te knippen en na elke knip de schaar opschuiven en opnieuw positioneren voor de volgende knip. Dit kan beter, dus heb ik het bij de linker vleugel anders gedaan. Het te knippen vlies wordt nu op een stuk papier geplakt met twee stukjes plakpand. De potloodstreep op het papier is nu makkelijk te volgen met de kartelschaar. Ook het opschuiven en opnieuw positioneren van de kartelschaar gaat makkelijker omdat het papier steviger is dat het vlies alleen. Dit ging erg goed, maar is niet zo goed voor het gereedschap. Door het knippen van verschillende materialen met dezelfde schaar gaat de standtijd sterk achteruit. Of anders gezegd de schaar wordt zeer snel bot. Het plakband wordt nu samen met een stuk vlies weg geknipt. Niet proberen het plakband los te peuteren, dat gaat toch niet lukken zonder het vlies te beschadigen. Mijn uitgangsmateriaal is groot genoeg gehouden voor deze actie. De kartelrand ziet er nu mooi strak uit Ook op de bovenkant vleugel is het vlies aangebracht. De overlap verwijderen bij de achterlijst gaat erg makkelijk met een scherp mes. Bij de neuslijst is het moeilijker. Met de gewone schaar en wat geduld lukt dat ook. Bewust heb ik zoveel mogelijk materiaal verwijderd zodat je niet kan zien waar het vlies eindigt. Maar er zit nog genoeg vlies vast aan de neuslijst. Beide vleugels zijn nu bespannen en krijgen voldoende tijd om uit te harden. Morgen mag het vlies met hitte gespannen worden en daarna wordt alles met spanlak behandeld. Johannes |
Lid sinds: 25 augustus 2010
Locatie: Borne
Leeftijd: 44
Berichten: 241
|
Papier
Citaat:
Maar, in ieder geval succes! Norbert |
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
Citaat:
Dit polyestervlies is zo gemaakt dat je het kan spannen met een hete strijkbout of hete lucht. Water komt helemaal niet aan te pas. Werkt zoals de bekende bespanfolie. Wel moet ik opletten dat de constructie niet krom trekt maar dat is met de krimpfolie ook niet anders. Johannes |
Lid sinds: 8 december 2009
Locatie: Hoorn NH
Leeftijd: 58
Berichten: 1.892
|
HAST Het is gelukt! Alle plooien zijn verdwenen en de vleugels zijn niet krom getrokken. Door elk ribbenvak stuk voor stuk aan de boven- en onderkant vleugel te spannen en zo doorschuiven minimaliseer je het kromtrekken van de vleugel. De temperatuur van de foliebout is niet kritisch een gat brand je niet zomaar erin. Wel opletten tijdens het hanteren van het werkstuk want dit vlies is teer spul. De volgende werkzaamheden zijn alle delen (romp, richtingsroer, pendelroer en vleugels) twee keer met spanlak behandelen. Johannes |
Lid sinds: 25 november 2006
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 48
Berichten: 1.868
|
Een gitaarmuziekje is inderdaad wat het er best bij past.
Mooi gelukt, Johannes. Dus je hoeft niet zo heel bang te zijn voor kromtrekken? |